Sikker Internet Dag

Den 6. februar 2024 stilles der skarpt på internettet som et sikkert, kreativt og oplysende sted at være for børn og unge. 

Sikker Internet Dag 2024

Sikker Internet Dag 2024 sætter fokus på internettet som et sikkert, kreativt og oplysende miljø for børn og unge. Dagen markeres i 170 lande.

I år er Medierådet og Center for Digital Pædagogik gået sammen og har sat fokus på gaming. I den forbindelse er en ny udgave af 'BØRN GAMER' blevet udgivet i anledning af Sikker Internet Dag 2024. Guiden er særligt rettet mod forældre, men også pædagoger, lærere og andre fagfolk, der arbejder med børn og gaming, kan finde nyttig viden og inspiration i guiden. De nye tilføjelser i guiden omhandler blandt andet viden om fastholdelse i spil og giver for eksempel forældre bedre forståelse samt gode tips til, hvad de skal være opmærksomme på vedrørende deres børns spilvaner. Guiden indeholder også en vejledning til, hvilke spørgsmål man kan stille sit barn, for eksempel om barnet nogensinde føler sig presset til at blive i et spil eller logge ind på særlige tidspunkter. Alt dette og mere er inkluderet i den nye BØRN GAMER-guide, som er frit tilgængelig på Medierådets hjemmeside og er udarbejdet i samarbejde mellem Medierådet for Børn og Unge og Center for Digital Pædagogik.

Desuden er der i forbindelse med Sikker Internet Dag blevet offentliggjort videoer med tre interviews med 5. klasser, hvor de deler deres forhold til gaming og giver indsigt i, hvordan forældre kan deltage i børnenes gamingunivers.

 

 

Hvad mener børnene selv?

Ordbog til forældre

Battle pass: Et battle pass er et adgangskort i et spil, som giver spilleren adgang til nyt indhold. Det kan både fås gratis i spillet, opnås ved at spille et bestemt antal timer eller købes for rigtige penge.

Discord: Et chatprogram, hvor man kan tale og skrive med andre. Man kan også oprette private rum på en server kun for inviterede. Mange kommunikerer på ’Discord’, mens spillet er i gang, frem for i selve spillet.

Loot box: En virtuel lykkepose, der indeholder fx våben, færdigheder, kostumer eller skins. I nogle spil får man dem gratis, mens de i andre spil enten koster virtuel valuta eller rigtige penge.

Online-butikker: Man kan købe spil via forskellige onlinebutikker på mobilen, computeren eller konsollen. Det kan fx være ’Steam’, ’Nintendo eShop’ eller ’App Store’.

Skin: En udsmykning såsom en farve eller et mønster til et virtuelt våben, en beklædningsgenstand eller et udseende på en figur. Et skin kan have en økonomisk værdi.

Virtuel valuta: Den interne valuta i et computerspil. Nogle gange kan man vinde valuta ved at spille sig igennem et spil, og andre gange skal man betale rigtige penge for valutaen.

Sikker Internet Dag: Tidligere år

Drop forhøret

Aktivitet til grundskolen on dialog mellem børn og forældre udgivet på Sikker Internet Dag 2022.

Fokus på gaming

Forældreguide, spilvejledninger og webinar udviklet til Sikker Internet Dag 2021.

Fra nyttede dådyrøjne til fake nudes

Konference og materiale om video- og billedmanipulation på Sikker Internet Dag 2020

Persondata hva' for noget?

Online-materiale til de 13-16 årige og deres lærere udgivet på Sikker Internet Dag 2019.

Forældre som digitale rollemodeller

Kampagne om billeddeling, mobiletikke og online privatliv udgivet på Sikker Internet Dag 2017.