Onlineindhold til småbørn
Digitale medier spiller en stor rolle i samfundet og i hverdagen for børn, unge og voksne. Det er vigtigt ikke kun at se på tidsbrug, men også på kvaliteten af digitalt indhold, sammenhænge og relationer for børnene.
- Indhold er det, som barnet ser, lytter til og leger med på fx en tablet. Indholdet skal passe til barnets alder og modenhed. Desuden skal indholdet også gerne stimulere til kreativitet, fantasi og leg, fx via apps der giver barnet mulighed for at lege med tegning, billeder eller bevægelse.
- Sammenhænge betyder, hvordan og til hvad teknologien bruges, fx kan der være tale om at se film sammen eller bestille billetter til toget.
- Relation henviser fx til den fælles oplevelse, man kan have sammen i familie, når man tager billeder og taler om dem, eller fx hvis far og datter har videoopkald med bedsteforældre.
Småbørns interesser
Onlineindhold kan for de yngste (1-3 år) handle om dyr, former og farver, musik og bevægelse, maskiner og animerede figurer. Og for de ældste (4-6 år) kan det desuden også handle om at lære om tal og bogstaver og bygge ting. Interesserne afspejler sig ikke kun i onlineindhold, men også i indholdet i pegebøger og billedbøger, legetøj, det de oplever på turen til og fra dagtilbud eller noget helt femte.
Børnene tager deres første skridt i livet og verden både bogstaveligt og i overført betydning. Der opleves, undersøges og afprøves, og interesser består og nye kommer til. Og børnene vil gerne være sammen med deres forældre eller andre voksne om at lege og gå på opdagelse.
Vurdering af onlineindhold
Det kan være svært at vurdere digitalt indhold til børn. Fx når børnene selv begynder at kunne betjene en tablet fra ved 3-årsalderen, og når de som 5-6-årige er mere selvhjulpne i at betjene digitale medier, udforske indhold og søge viden.
Der eksisterer ikke en endegyldig tjekliste over, hvordan man vurderer digitale teknologier, apps, spil og film til brug i dagtilbud. Der kan være forskel på retningslinjer og vejledninger fra kommune til kommune. Herunder er samlet en række overvejelser, som du kan være opmærksom på i vurderingen:
Hvad får børnene ud af den digitale teknologi, app, spil og film:
- Stimulerer det til nysgerrighed, kreativitet, fantasi, leg og bevægelse?
- Hvordan understøtter og motiverer det børnene til at lære forskellige faglige temaer?
- Giver det alle børn mulighed for deltagelse og skaber det fællesskab?
- Passer indholdet til børnenes alder og modenhed? Er der adgang til indhold, som børnene ikke skal udsættes for? Læs mere om alder og indhold nedenfor.
Design:
- Hvordan er anvendelsesmulighederne – begrænsede eller flere forskellige?
- Hvor mange kan være med i brugen? Kan det foregå inde eller ude?
- Er designet statisk eller dynamisk – er det en række af lukkede gentagelser eller kan brugeren selv være med til at udvikle brugen?
- Hvilke data indsamler appen på brugeren? Læs mere i afsnittet ’Dataindsamling’ .
Brug af digital teknologi/app/spil/film ift. det pædagogiske arbejde:
- Hvordan kan det understøtte det pædagogiske arbejde ift. til de forskellige positioner (gå foran, ved siden af og bagved?
- Kan børnene selv være med til at skabe med brugen?
- Prøv de forskellige digitale teknologier, apps, spil og film, inden børnene bruger dem.
Aldersmærker på apps, film og spil
Der er stor forskel på, hvad en 2-årig og en 6-årig kan se og forstå. Du har måske set, at mange apps, film og spil har aldersmærker.
Der kan være forskellige aldersmærker på de samme apps. Det afhænger af, hvor man køber dem, fx i Google Play eller App Store. Læs om, hvad din foretrukne app-butik oplyser om alder.
Film og alder
Film, som vises i danske biografer, er aldersvurderet hos Medierådet for Børn og Unge. Film kan få et af de fire mærker A (for alle), 7, 11 eller 15 år, som oplyser om en film kan være skadelig for yngre seere. Danske tv- og streamingtjenester mærker deres indhold med samme mærker, mens udenlandske streamingtjenester ofte har deres egne aldersmærkninger.
Spil og alder
På de fleste computer- og konsolspil finder du PEGI’s aldersmærker, som er 3, 7, 12, 16 eller 18 år. Der er også mærker, der viser, om spillet indeholder fx vold, bandeord eller pengespil. Mærkerne beskriver ikke sværhedsgrad.
YouTube og YouTube Kids
YouTube er en videodelingstjeneste, hvor man både kan følge andre og selv lægge videoer op. Den er kilde til underholdning for mange danske børn. Vær opmærksom på, at YouTube har en aldersgrænse på 13 år og har videoer, der lægges op af brugere fra hele verden. YouTube aldersmærker ikke videoerne. Én video kan være fin til en 4-årig, men det er ikke til at vide, hvad den næste video indeholder.
Læs mere om YouTube på meedieraadet.dk. Guiden er målrettet forældre, men der er også god viden at hente for dig, der arbejder i dagtilbud.
YouTube Kids er til børn under 13 år. Indholdet er udvalgt til at dække børn i mange lande og kulturer. Det er muligt at indstille brugen til børn i flere aldre op til 13 år. Børnene kan stadig møde reklamer, og det er ikke muligt at kommentere på videoerne.