Sammen om det digitale
Det kan være svært at finde en balance i brugen af digitale medier i familien. Der er ikke klare regler for, hvad der er rigtigt og forkert. Det vigtige er, at I tager stilling og laver aftaler om brug af digitale medier. Det er jer, der skal finde balancen i jeres familie. Hvornår er det fx godt at lave mediefrie tider, og hvornår kan man fx hygge sig med en film eller lave et videoopkald til bedsteforældrene?
Dit barns trivsel
Børn, unge og voksne har brug for søvn, mad, fysisk aktivitet, nærvær, omsorg, socialt samvær og variation i hverdagen. Det er ikke godt for nogen at sidde klistret til en skærm dagen lang. Men trivsel og mistrivsel kan dog ikke udelukkende vurderes ud fra ’skærmtid’.
I de seneste år er ’skærmtid’ blevet diskuteret meget. Debatten går på, hvorvidt brug af digitale skærme har negativ indflydelse på børn og unges sundhed samt mentale og sociale trivsel. Forskningsmæssigt er der ikke belæg for, at det alene er tiden, børn tilbringer med en skærm, der afgør de positive eller negative konsekvenser, denne brug kan have.
Kvaliteten af tiden med digitale medier er vigtig at tage i betragtning. Tiden med digitale medier kan også foregå i bevægelse i et fællesskab, hvor børn sammen skaber og leger i eller med alt det, digitale medier også kan.
Sundhedsplejersken har en vigtig funktion i at støtte og vejlede forældre i at sikre god trivsel for deres børn og med et blik for familiens ressourcer. I forældreguiden gives en række punkter til vurdering af barnets trivsel, som også kan indgå i samtalen mellem sundhedsplejersken og forældrene.
Søvn og bevægelse
Søvn er vigtig for børn og deres udvikling. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man undgår brug af skærme lige op til sengetid. Skærmbrugen kan påvirke længden og kvaliteten af børns nattesøvn.
Småbørn har brug for at være fysisk aktive i løbet af dagen. Der er selvfølgelig stor forskel på, hvad bevægelse betyder for yngre og ældre småbørn. Digitale medier kan nemt inddrages i børnenes aktive tid.
Sociale kompetencer
Blik, tale, kropssprog og kropskontakt styrker barnet socialt og følelsesmæssigt. Digitale medier kan forstyrre kontakten, hvis forældres blik og opmærksomhed i længere tid er vendt mod en skærm frem for mod barnet. En hurtig sms eller et opkald er ikke et problem. Det helt lille barn forstår ikke, hvad en smartphone bruges til og kan heller ikke spørge. Men barnet kan se, at forælderens blik er vendt mod skærmen og mangler kontakt, når forælderen fx er i gang med at tjekke nyheder og sociale medier eller få styr på større søskendes legeaftaler.
Det 2-årige barn kan bedre forstå sammenhængen; at man fx bestiller mad på telefonen, og barnet ser maden blive leveret senere.
Medierådets undersøgelse ’Småbørns brug af digitale medier’ (2021) viser, at forældre til 0-2-årige er mere opmærksomme på deres eget forbrug af digitale medier i barnets nærhed, end når barnet er ældre. Det kan fx skyldes, at forældre prioriterer fysisk og mentalt nærvær særligt højt, når barnet er 0-2 år. Fra barnet bliver 3 år, går forældrene lidt mindre op i eget mediebrug foran barnet. Det kan skyldes mange ting, bl.a. hverdagstravlhed og/eller bedre mulighed for dialog med barnet.
Sundhedsplejerskens samtale med forældrene kan fx omhandle situationer, hvor det især er vigtigt at være nærværende med øjen- og kropskontakt med barnet: bleskift, putteseance, amning, spisning og bringe og hente i dagtilbuddet, eller når barnet bliver ked af det.
Afslapning med medier
Alle har behov for at slappe af. Det har småbørn også. Efter en lang dag i dagtilbud, hvor der er brændt noget energi af på legepladsen, kan det være rart at hygge sig med en lille film eller et spil. Der kan være god kvalitet i denne form for afslapning, og forældrene har fx mulighed for at få lavet aftensmad, samtidig med at de er i nærheden af barnet.
Børn i flere aldre
Familien kan bestå af børn i flere aldre, og det kan være svært at tilgodese alles behov på samme tid – også når det gælder digitale medier. Der er stor forskel på, hvad der opleves hos en på 2, 6 eller 10 år, når de spiller eller ser film, og hvad de hver især skal beskyttes mod. Det kan være godt for de store børn at hjælpe de små i en aktivitet med digitale medier. De store lærer om ansvar. De yngste ser op til de store og lærer af dem og vil gerne det samme som dem.