Spil løs

Formål

Mange forældre kender måske navnet på et eller to af de spil, som deres børn spiller på nettet, men ofte ved de ikke, hvad spillene går ud på, og hvorfor børnene er så optaget af at spille. I denne øvelse vil eleverne introducere deres forældre til de mest populære spil i klassen. 

Fremgangsmåde 

Forud for forældremødet:
Inden forældremødet afholdes, skal I have lavet en afstemning i klassen, hvor I finder ud af, hvilke spil, der er de mest populære at spille i klassen. Herefter skal børnene gå sammen i mindre grupper. De skal fordele spillene imellem sig og blive enige om, hvordan de gerne vil præsentere det spil, de har fået tildelt. De kan fx have fokus på spillets handling, spillets grafik, spillets tidsramme mm. Måske vil de invitere forældrene til at prøve at spille et eller flere spil?

På forældremødet:
På selve forældremødet præsenterer grupperne på skift de spil, klassen spiller mest, og forældrene har mulighed for at stille spørgsmål og blive klogere på, hvad spillene kan. Afsæt fx 5 minutter til hvert spil. 

Hvis der er tid til det, vil det være oplagt, at børn og forældre sammen prøver at spille nogle af spillene. Alternativt kan du opfordre til, at de prøver at spille sammen, når de kommer hjem.

Som lærer har du en vigtig rolle i at fremhæve alle de positive elementer i spillene. Det kan fx være, at spillet bruger det engelske sprog i tekst og tale, at spillet bygger på barnets egen kreativitet, at barnet skal navigere ift. et kort eller andet. 

Hvis børnene ikke skal deltage på forældremødet, kan børnene lave skærmoptagelser, hvor de præsenterer spillene. Disse skærmoptagelser kan så vises på forældremødet. Alternativt kan du finde gameplay-videoer på YouTube – de giver ofte en god fornemmelse af det konkrete spil.

Mere viden

Find fakta om børn og computerspil, gode råd, PEGI aldersmærkning og hjælp til forældreindstillinger i ”Børn, unge og computerspil – en forældreguide”.

Læringsmål

Eleverne kan præsentere forskellige digitale spiluniverser.
Eleverne kan fremhæve udvalgte elementer ved forskellige digitale spil.

Info om øvelsen

Emne
Spil 
Brobygning mellem generationer

Tid
25 minutter

Målgruppe
Forældremødet uden børn
Forældremødet med børn

Materiale
Medbring mobil/tablet, hvis I skal spille