Sæt fokus på YouTube i undervisningen

Foto af Arthur Krijgsman fra Pexels

Kritisk blik på YouTube i undervisningen

Når film og fakta flyder sammen, er det ekstra vigtigt at være opmærksom på genrer og udtryk. Meget indhold på sociale medier er iscenesat som film, især på YouTube. Læs mere om det i Filmcentralens Filmleksikon, der beskriver genrer og tendenser i videoer på nettet, eller undervisningsmaterialet ’Film og sociale medier – mellem virkelighed og virkemidler’, der handler om, hvordan man forholder sig kritisk til de typer af videoer, man kan møde på YouTube.

Find mere hjælp og viden til forældre

Medierådet har fokus på børns digitale liv og dannelse og har blandt andet udgivet ’Digital genial’ med aktiviteter til forældremødet og forældreguiden ’Der er så meget forældre ikke forstår’med gode råd til forældre om 7-12 åriges onlineliv. De kan ligeledes bestilles på: medieraadsinfo@dfi.dk. 

Aldersgrænse på YouTube

YouTube er ejet af Google. Virksomheden oplyser, du skal have en Google-konto, der overholder kravene for minimumsalder, for at kunne logge på YouTube. Man kan godt bruge YouTube uden at være logget ind. Det er op til jer forældre at beslutte, om jeres barn skal være på YouTube. Hvis du lader dit barn være på YouTube, er det vigtigt at vide, at platformen ikke er lavet til børn under 13 år.

YouTube Kids

I starten af 2019 blev ’YouTube Kids’ lanceret til børn under 13 år. En slags børnevenlig udgave af YouTube med indhold og design, der passer til mindre børn. Børnene kan fx ikke kommentere på videoer eller se, hvornår en video er udgivet. ’YouTube Kids’ er ikke reklamefri, men der er en række udvidede krav til reklamer. De skal fx være tydeligere markeret, og man må ikke reklamere for mad, læskedrikke, videospil eller film, der henvender sig til børn over 13.