DR: Medieudviklingen 2009-10

Rapporten Medieudviklingen 2009-10 fra DR Medieforskning sætter fokus på de danske mediebrugere.

"Udbredelsen af de digitale medieteknologier tog for alvor fart i slutningen af 90’erne, og ved begyndelsen af 00’erne begyndte danskerne i stort tal at rykke ind på internettet. Den fagre nye verden, som mange mente, ville ændre hele mediesystemet, åbnede sig. Gamle medier ville få det svært, og nye medier ville blive vinderne i den nye digitale medievirkelighed. Men, når man kigger i krystalkuglen rammer man nogle gange rigtigt, og nogle gange helt forkert.

I 00’erne blev både flow-tv og flow-radio dømt til døden adskillige gange. Utallige on-demand muligheder som fx Sputnik, Joost og YouTube ville afskaffe behovet for flow-tv, fordi seerne nu selv kunne vælge frit, hvor og hvornår et program skulle ses. Som om det ikke var nok, ville personlige videooptagere (PVR/harddiskoptagere) give flow-tv det endelige dødsstød.
Det skete som bekendt ikke for hverken radio eller tv. Flow-tv har det glimrende, og den tid danskerne bruger på tv, steg endda til rekordhøjder både i 2008 og 2009. On-demand, tidsforskudt sening via PVR og flow-tv lever fint side om side, og såvel PVR som on-demand giver blot nye muligheder for at se tv."

Rapporten gør blandt andet også status over brugen af internettet og den digitale teknologi, ligesom DR Medieforskning har lavet en segmentanalyse af de danske mobilbrugere. Du kan downloade rapporten her.