Computerspil har vundet indpas i børn, unge og voksnes kultur- og medieforbrug. Spillene rummer fantastiske muligheder for leg, samvær, oplevelse og læring, men også udfordringer omkring forståelse af genrer, alderssvarende spil og onlinekøb af spil og elementer til spil.
Multimedieforeningen har derfor i samarbejde med Medierådet for Børn og Unge udarbejdet en ny kampagne målrettet forældre til børn og unge, der spiller computerspil.
Håndbog og hjemmeside
Kampagnen består af en hjemmeside og en håndbog, der giver en grundlæggende forståelse af computerspil som medie. Den giver svar på hvilke genrer, der findes, og på hvilke platforme spillene afvikles anno 2014.
Aldersmærkning i dansk sammenhæng
Herudover gennemgås den fælleseuropæiske aldersmærkning af computerspil – PEGI – i en dansk sammenhæng.
”PEGI baserer sig på et samarbejde mellem mange forskellige europæiske lande, der har forskellige syn på børn og forskellige traditioner for børnebeskyttelse. Derfor bør danske forældre vurdere det enkelte spils potentiale ud fra hvilke sammenhænge, spillet bruges i. Her er det en god idé at tage børnene med på råd, da det ofte er dem, der har viden om spiltyper, indhold og hvordan spillene spilles i forskellige sammenhænge”, fortæller Anne Mette Thorhauge, der er formand for Medierådet for Børn og Unge.
Hjælp til opsætning
Endelig giver kampagnen konkret hjælp til, hvordan man holder styr på hvilke spil, der spilles og hvor mange penge, der bruges online.
”Det er i dag brugervenligt at købe spil direkte på spilkonsoller, smartphones og tablets eller tilkøbe spilelementer løbende, mens man spiller. I håndbogen gives en enkel opsætningsvejledning, så børnene ikke frit kan købe ind”, fortæller Morten Nielsen, der er formand for Multimedieforeningen.
Kampagnen findes på spilguide.muf.dk – hvor håndbogen kan downloades. Den fysiske version kan fås i Elgiganten og hos Kidsandmedia.dk