Ny kampagne vejleder om børn og computerspil

Danske børn og unge bruger dagligt mange timer på medier - herunder pc- og konsolspil. Forskere påpeger, at børnene tilegner sig kompetencer, når de spiller, men det er vigtigt at vælge alderssvarende spil. Derfor lancerer Medierådet for Børn og Unge sammen med Multimedieforeningen en ny kampagne, der vejleder om børn og computerspil.

Nye tal fra Gallup viser at danske børn og unge bruger næsten otte timer dagligt på medier som tv, internet, musik og computerspil. I praksis er tidsforbruget noget mindre, da de unge bruger flere medier samtidig, og medierne – herunder computerspil - indgår i børnenes udvikling af færdigheder og kompetencer.

Forsker: Computerspil giver børn kompetencer
”Computerspil giver børn og unge en række kompetencer som fx at samarbejde, overskue nye ting og deltage i teamwork på nettet. Det er kvaliteter, som de senere kan få stor gavn af på fremtidens arbejdsmarked”, fortæller legeforsker Carsten Jessen og fortsætter:
 
“Det kræver koncentration at mestre spillene, og det må man som forældre ikke stoppe. Ligesom man heller ikke vil stoppe barnet i at læse eller tegne”, fortæller han.
 
Vælg de rigtige computerspil til børnene
”Selvom de unge lærer meget af spillene, så er det vigtigt, at indholdet passer til børnenes alder. Derfor har Medierådet for Børn og Unge sammen med Mulitimedieforeningen udarbejdet en kampagne, der hjælper forældrene til at vælge de spil, der passer bedst til børnenes alder”, fortæller Morten Nielsen, der er formand for Multimedieforeningen.

Brug aldersmærkerne
”Alle pc- og konsolspil er i dag forsynet med et aldersmærke, der ikke angiver spillets sværhedsgrad, men om det indeholder elementer, der fx kan virke skræmmende på mindre børn. Mærkerne kan forældre og andre voksne bruge som vejledning, når de køber pc- og konsolspil til børnene”, fortæller Anne Mette Thorhauge fra Medierådet for Børn og Unge.

Kampagnen, der både indeholder et tv-spot, interaktiv quiz og andre materialer kan findes på facebook  og på PEGI.dk