De digitale medier har stor indflydelse på børn og unges liv, og mulighederne for at anvende de digitale medier i skolen er mange. Lærere og pædagoger er positive over for at benytte de digitale medier i deres arbejde, men de oplever det ofte som at træde ind på en problematisk og dilemmafyldt arena. Dette billede tegnede sig under indsamlingen af erfaringer fra fagfolk på børne- og ungeområdet bl.a. via en rundspørge blandt ca. 400 lærere fordelt over hele landet. Spørgsmål om ansvar, ophavsret og retten til privatliv i den digitale sfære for både lærere og elever dukker gang på gang op, når skolen tager del i børn og unges aktiviteter på de digitale medier.
Indsamlingen af erfaringer blev fulgt op af en workshop under titlen "Digitale verdener - digitale digilemmaer" i forbindelse med Sikker Internet Dag 2013. En række indbudte fagfolk på børne- og ungeområdet (lærere, pædagoger, skoleledere, skolebestyrelsesmedlemmer og interesseorganisationer) debatterede folkeskolens og fagfolkenes digitale dilemmaer og udfordringer i deres arbejde med børn og unge. Workshoppen er desuden udgangspunkt for et videre arbejde med et oplysnings- og inspirationsmateriale til landets skoler og skolefritidsordninger. Et materiale, der på sigt også kan målrettes andre fagpersoners arbejde med børn og unge i fx fritidsklubber, ungdomssskoler og foreninger.
Inspirationskataloget lanceres digitalt og som hæfte i september 2013.
Læs resultatet af rundspørgen og workshoppen i rapporten "Digitale verdener - digitale dilemmaer"