Computerspil har vundet indpas i børn, unges og voksnes kultur- og medieforbrug. Spillene rummer fantastiskemuligheder for leg, samvær, oplevelse og læring, men også potentielle problemstillinger omkring tidsforbrug, egnede spil mv.
Kan man lære noget af computerspil? Kan man spille for meget? Er spil, der skildrer vold problematiske? Og hvordan påvirker spilkulturen os?
Spørgsmålene er mange og organisationer, der beskæftiger sig med rådgivning og forskning på området, får et stigende antal spørgsmål om de muligheder og bekymringer, som har fulgt i kølvandet på spilkulturen.
Multimedieforeningen har derfor i samarbejde med Medierådet for Børn og Unge og Ungdomsringen taget initiativ til etableringen af et ekspertpanel, der frem til maj 2013 svarer på spørgsmål fra computerspillere, forældre, fritidspædagoger, skolelærere og bibliotekarer mv.
“På den korte bane ønsker vi at skabe en seriøs ramme for dialog om børn, unge og computerspil. På sigt vil de indsamlede spørgsmål og svar fungere som ensamlet Q&A database, der dækker hele området”, fortæller Morten Nielsen, der er formand for Multimedieforeningen.
Det uvildige og bredt sammensatte ekspertpanel består af landets mest kompetente forskere og fagpersoner indenfor følgende områder:
Spilvaner og spiladfærd: Anne Birgitte Brus, RUC
Computerspil i undervisningen: Jeppe Bundsgaard, DPU og Thorkild Hanghøj, AAU
Aldersmærkning: Anne Mette Thorhauge, KU
Computerspil i klubber og spilpolitik: Flemming Moestrup, Ungdomsringen
Spilgenrer og spilhistorie: Thomas Vigild, Dansk Spilråd
Spilforskning: Carsten Jessen, AU og Klaus Thestrup, VIA University College
Formanden for Medierådet for Børn og Unge, Jan Fogt udtaler: ”Spil, der udgives i Danmark, mærkes efter de fælleseuropæiske PEGI-principper, som giver basale oplysninger til forbrugerne om spillenes formodede egnethed i forhold børn og unge. I Medierådet oplever vi imidlertid et stigende behov for viden om andre aspekter af børn og unges brug af spil. De nye og positive gevinster ved spillene – det sociale, legen og læringsdimensionen - men også de bekymringer, som mange forældre og børnene og de unge selv har i forhold til for eksempel det at spille for meget. Fra Medierådets side er vi derfor utroligt glade for dette initiativ, som forhåbentlig vil give os et godt indblik i spilkulturen, som den ser ud i øjeblikket.”
Man kan læse mere om Spørg om Spil, få gode råd og stille spørgsmål til ekspertpanelet på www.sporgomspil.dk
Yderligere info: Henrik Groth, 40522308, hg@k-2.dk
Kan man lære noget af computerspil? Kan man spille for meget? Er spil, der skildrer vold problematiske? Og hvordan påvirker spilkulturen os?
Spørgsmålene er mange og organisationer, der beskæftiger sig med rådgivning og forskning på området, får et stigende antal spørgsmål om de muligheder og bekymringer, som har fulgt i kølvandet på spilkulturen.
Multimedieforeningen har derfor i samarbejde med Medierådet for Børn og Unge og Ungdomsringen taget initiativ til etableringen af et ekspertpanel, der frem til maj 2013 svarer på spørgsmål fra computerspillere, forældre, fritidspædagoger, skolelærere og bibliotekarer mv.
“På den korte bane ønsker vi at skabe en seriøs ramme for dialog om børn, unge og computerspil. På sigt vil de indsamlede spørgsmål og svar fungere som ensamlet Q&A database, der dækker hele området”, fortæller Morten Nielsen, der er formand for Multimedieforeningen.
Det uvildige og bredt sammensatte ekspertpanel består af landets mest kompetente forskere og fagpersoner indenfor følgende områder:
Spilvaner og spiladfærd: Anne Birgitte Brus, RUC
Computerspil i undervisningen: Jeppe Bundsgaard, DPU og Thorkild Hanghøj, AAU
Aldersmærkning: Anne Mette Thorhauge, KU
Computerspil i klubber og spilpolitik: Flemming Moestrup, Ungdomsringen
Spilgenrer og spilhistorie: Thomas Vigild, Dansk Spilråd
Spilforskning: Carsten Jessen, AU og Klaus Thestrup, VIA University College
Formanden for Medierådet for Børn og Unge, Jan Fogt udtaler: ”Spil, der udgives i Danmark, mærkes efter de fælleseuropæiske PEGI-principper, som giver basale oplysninger til forbrugerne om spillenes formodede egnethed i forhold børn og unge. I Medierådet oplever vi imidlertid et stigende behov for viden om andre aspekter af børn og unges brug af spil. De nye og positive gevinster ved spillene – det sociale, legen og læringsdimensionen - men også de bekymringer, som mange forældre og børnene og de unge selv har i forhold til for eksempel det at spille for meget. Fra Medierådets side er vi derfor utroligt glade for dette initiativ, som forhåbentlig vil give os et godt indblik i spilkulturen, som den ser ud i øjeblikket.”
Man kan læse mere om Spørg om Spil, få gode råd og stille spørgsmål til ekspertpanelet på www.sporgomspil.dk
Yderligere info: Henrik Groth, 40522308, hg@k-2.dk