Digital dialog i skolen

Digital dialog i skolen
Mange skoler oplever, at den digitale mediebrug er dilemmafyldt, men har ikke en politik for, hvordan elever og ansatte skal opføre sig på nettet. Dette materiale understøtter den digitale dialog i skolen.
 

Nogle elever i 8. klasse har lagt en video på nettet, hvor en lærer skælder voldsomt ud på en gruppe elever. Læreren har meldt sig syg.

- Dette er ét af mange dilemmaer, som lærere og pædagoger nævner i en spørgeundersøgelse forud for udviklingen af materialet "Digital dialog i skolen". Materialet giver konkrete værktøjer til, hvordan lærere, pædagoger og skoleledere i samarbejde med elever og forældre aktivt kan definere den enkelte skoles værdier og kultur på det digitale område.

Et af værktøjerne er dilemmakort. Kortene indeholder hver et dilemma som er relevant, når der skal udveksles holdninger om retningslinjer. Uanset om man er i ledelsesteamet, personalegruppen, forældregruppen eller er elev, så kan man få inspiration til arbejdet med bedre digitale kultur og trivsel. 

Målet med Digital dialog i skolen er:

  • at øge forståelse, viden og færdigheder ift. at inddrage IT og medier.
  • at klæde lærere, pædagoger, forældre og elever bedre på til håndtering af private billeder på nettet, spørgsmål om aldersgrænse ved sociale medier osv.
  • at være en hjælp ved udarbejdelse af digitale retningslinjer.

Udgiver:
Medierådet for Børn og Unge, Red Barnet, Center for Digital Pædagogik, Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, Danske Skoleelever, BUPL og Skole og Forældre 2013

Kontakt:
Lisbeth Brunebjerg Holmegaard, projektleder, lisbethh@dfi.dk