UNDERSØGELSE: Unge værdsætter deres privatliv på sociale medier

Unge tillægger privatlivet stor betydning på de sociale medier. Både unge selv og forældre er usikre på, hvordan deres indhold bliver brugt. Så godt som alle teenagere har en social medie profil, hver fjerde har fortrudt noget, de har uploadet på de sociale medier, og mere end hver tiende pige har følt sig truet eller bange. Disse tal og mange flere er resultater i en ny undersøgelse af unges privatliv på sociale medier.

Teenagere har i høj grad taget de sociale medier til sig. Men hvordan ser de egentlig deres privatliv, når grænserne mellem det private og offentlige flyder sammen? Hvordan administrerer de deres privatliv? Og er teenageforældre i synk med de unge? Institut for Menneskerettigheder, DR, Berlingske Media, Forbrugerrådet og Medierådet for Børn og Unge står bag undersøgelsen, som den første danske repræsentative undersøgelse, der indkredser de unges privatliv på sociale meder.

”Hvor vi tidligere opfattede sociale medier som en opslagstavle og måske ikke tænkte så meget over, hvor de ting, vi delte på nettet, bevægede sig hen, så er de sociale medier i dag blevet en integreret del af vores sociale rum. Og vi kan se, at både unge og forældre er begyndt at blive bevidste om betydningen af dette nye rum. De sociale medier spiller i dag en stor rolle i børn og unges opvækst, og de udfordrer vores sociale liv og omgangsformer samt ikke mindst vores rettigheder i forhold til privatlivet. Det er en ny verden, som vi skal tage stilling til, ikke bare som forældre, men i lige så høj grad inden for rammerne af de rum, hvor de unge også færdes i skole og fritidslivet”, siger Claus Hjorth, kontorchef i Medierådet for Børn og Unge.

 

Se foreløbige resultater fra undersøgelsen:

"Teenagere - deres private og offentlige liv på sociale medier" 

og

Bilag til resultaterne

(bemærk, at man skal oprette sig på tjenesten for at se resultaterne)

 

Læs mere om initiativet og følg med i debatten i medierne:

Teenagere, privatliv og sociale medier

 

 

Kontaktpersoner for yderligere information:

Claus Hjorth, kontorchef, Medierådet for Børn og Unge: 22615381 Email: clausnh@dfi.dk

Rikke Frank Jørgensen, forsker, Institut for Menneskerettigheder: tlf 3269 8805 Email: rfj@humanrights.dk

Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet, tlf 27157432 Email: ah@fbr.dk

Marie Louise Hjerrild Poder, redaktør DR Medier, tlf 3520 3040 Email: malh@dr.dk

Pernille Tranberg, rådgiver Berlingske Media, tlf 22 66 99 32 Email:petr@berlingske.dk

logoer