Identitet på YouTube

Vejledning Sociale medier

Få inspiration til en god dialog med dit barn, når det begynder at spejle sig i andre og deltage i forskellige interessefællesskaber.

På internettet kan man fremstille sig selv på bestemte måder, spejle sig i andre og deltage i forskellige "interessefællesskaber". Man kan se YouTube og andre digitale medier som et mødested, hvor børn og især unge søger svar på spørgsmål som: ”Hvem er jeg, hvor passer jeg ind, hvad skal jeg med mit liv?”. At følge bestemte youtubere er i dag en del af mange børn og unges måde at udvikle identitet og holdninger.

Ask me anything!

Et eksempel på børn og unges måde at danne identitet digitalt er formatet "Spørg mig om alt", som man også finder i forskellige former på YouTube. Youtuberen giver mulighed for, at følgerne kan spørge om, ja, alt: fra kærester til holdninger til spil, alkohol og energidrikke. Svarene og måden, youtuberen svarer på, er med til at definere, hvem han eller hun er som person. Men det er også med til at påvirke de trofaste følgere og deres overvejelser om egen identitet. 

De større børn og unge vil typisk være godt hjemme på YouTube. På YouTube kan man finde videoer med en holdning til nærmest alt. Man vil kunne finde nogen, der ligner en selv, som man kan spejle sig i. Men den utroligt store mængde af videoer gør også, at man let kan ende på et sidespor.

Hvis du ikke allerede er i gang, er det vigtigt, at du gør en indsats for at tale med dit barn om vaner, indhold og oplevelser på YouTube.

Tal om

En god start på at få en naturlig samtale om YouTube, er hvis du selv ser en række youtubevideoer. På den måde viser du interesse – og det er et godt sted at starte en god dialog.

  • Prøv at se, om du kan finde mindst tre videoer om et emne, du interesserer dig for. Fortæl barnet/den unge, at du har set videoerne.
  • Fortæl også, hvis det gav dig en positiv oplevelse af YouTube som informations-, underholdnings- eller læringskanal.

Spørg sådan

Ligesom det kan være svært at svare på ”Hvad har du lavet i skolen i dag?”, kan det være svært at svare på ”Hvad har du set på YouTube i dag?”. Det kan være, du i stedet skal spørge ind til noget konkret. Hvis du ved, dit barn interesserer sig for et emne – fx musik – så spørg:

  • ”Har du set nogen videoer om musik for nylig?”
  • ”Hvem laver videoer om musik, er der en, du vil vise mig?”
  • ”Kender du nogen youtubere, der kunne være noget for mig at følge?”

Internetopdragelse – lær om kildekritik

Nu er det et godt tidspunkt at lære dit barn noget om kildekritik. Måske du har hørt om "algoritmen", der præsenterer os for indhold, der ligner det, vi allerede har set.

Men det er ikke det samme som, at det sikrer dit barn mod indhold, der er langt fra dine eller jeres holdninger. Holdninger spredes hurtigt på YouTube, bl.a. fordi skæve og provokerende udtalelser giver mange kommentarer og delinger via det, man kalder "reaction"-videoer. Læs mere under typer af YouTube-videoer.

Der findes flere eksempler på youtubere, der på overfladen ser ud til bare at spille onlinespil eller giver tips til fitness. Men en stor del af det, de taler om i videoerne, er holdninger omkring fx køn og etnicitet. Det er altid en god idé at forholde sig reflekteret og kritisk over for de ting, man ser på YouTube, hvor der jo ikke på samme måde som i traditionelle medier er en redaktør, der står til ansvar for indholdet.

Aktivitet

Se fx videoen ’Lever et sundt liv i 30 dage’ på Morten Münsters kanal. Se den sammen, eller aftal at se den hver for sig:

Prøv sammen at overveje: 

  • Hvem er Morten Münster? 
  • Hvad er hans holdning til emnet, og hvorfor har han lavet videoen?
  • Hvilke oplysninger giver han om emnet? 
  • Er han troværdig, kan man stole på, at han ved noget om emnet? 

De samme spørgsmål kan være gode at stille til videoer med reklamebudskaber. 

Digitale fodspor

Hver gang dit barn søger på noget, klikker på noget eller afspiller en video på YouTube, er det med til at forfine barnets digitale profil. Man siger, at man efterlader ”digitale fodspor”. Den profil er med til at styre, hvilke reklamer dit barn ser både på YouTube og andre hjemmesider, fx i form af bannerreklamer.

Hvis dit barn ser indhold, der bekymrer dig

Nogle unge følger kanaler, hvor tonen kan være rigtig grov og til tider hadefuld. Det at følge en kanal med stærke udtryk og meninger kan give en følelse af et stærkt tilhørsforhold til et fællesskab. Det kan for nogle børn være decideret skadeligt. Nogle børn er mere påvirkelige eller sårbare end andre. Hvis man som forælder er bekymret for, om ens barn er på vej ind i et problematisk miljø online, er der nogle ting, man kan holde øje med:

  • Sker der store ændringer i den unges adfærd eller den måde, han eller hun taler på?
  • Trækker han eller hun sig fra sociale sammenhænge?

Hvis du er bekymret, så prøv uden fordømmelse at spørge ind til, hvad det er for en type kanaler, dit barn følger. Gør det klart, at du er med på, at onlinelivet er en vigtig del af hans eller hendes liv, og det derfor er naturligt for dig at vide, hvad der foregår.

Aldersgrænse på YouTube

Det er op til jer forældre at beslutte, om jeres barn skal være på YouTube. Hvis du lader dit barn være på YouTube, er det vigtigt at vide, at platformen ikke er lavet til børn under 13 år.

YouTube Kids

’YouTube Kids’ er til børn under 13 år og tilbyder indhold og design, der passer til mindre børn. Børnene kan fx ikke kommentere på videoer eller se, hvornår en video er udgivet. ’YouTube Kids’ er ikke reklamefri, men der er en række udvidede krav til reklamer.