Unge ser ikke problemer i algoritmer

Undersøgelse Mediebrug og trivsel
Foto: Jørgen True

Et stort ungepanel fra forskelige dele af landet har arbejdet med, hvordan algoritmer styrer deres onlineindhold.

De hurtige videoformater og anbefalingsalgoritmer har igennem 2023 været hovedtema på tre seminarer for 250 elever fra 8.klasse i København, Jammerbugt og Vejen, som Center for Digital Pædagogik og sekretariatet for Medierådet for Børn og Unge har taget initiativ til. Den stadige stigning i algoritmestyret indhold til unge, kunstig intelligens og de nye lovkrav i EU i forhold til digitale tjenester og onlineplatforme har medvirket til valg af tema for ungeseminarerne.

”Lad være med at pille ved vores feed”

Medierådet for Børn og Unge og Center for Digital Pædagogik taler generelt for stærkere regulering af platformenes forretningsmodeller og støtter både krav til større gennemsigtighed og muligheden for at fravælge personliggjorte feeds. De tre ungeseminarer har dog umiddelbart vist, at det bliver en stor pædagogisk opgave at formidle vigtigheden af selv at fravælge det personlige feed.

Ved seminarerne var det en dominerende holdning blandt de unge, at de ikke ønsker mere voksenindblanding i indholdet på hurtige videoformater som TikTok, Shorts og Reels. ”Det er jo helt vildt fedt, at den kender mig så godt. Hvorfor skulle jeg fravælge det?”, som flere af de unge udtrykker det. De fleste ser det som potentielt ødelæggende for indholdet, hvis det hele blev mere ”sikkert og voksenstyret”.

Unge påtager sig ansvar for online indhold, men tøver med at udfordre algoritmer

De unge påtager sig et kæmpe personligt ansvar for det indhold, de ser. Når algoritmerne vælger indhold til børn og unge, som går over stregen, så er den gennemgående respons, at ”man jo bare kan trykke ’ikke interesseret’ til indholdet” eller skynde sig at scrolle videre. Flere af de unge peger på, at det gør en forskel for dem, om de personer, der vises i deres feed, selv har delt indholdet eller andre har gjort det. For at kunne danne sin mening om dette deler de ofte hurtigt indholdet videre til vennerne til diskussion. Kun ganske få synes, at der ligger noget fornuftigt i at anmelde eller stille flere krav til platformene om at tilbyde mindre grænseoverskridende indhold. 

På spørgsmålet om man af egen fri vilje kunne finde på at fravælge anbefalingsalgoritmen, siger alle nej. Algoritmestyringen er på den ene side diffus og svær at forholde sig til, og på den anden side et faktum, som mange unge beskriver som en fintfølende mekanisme, der lige præcis er afstemt, så den bedst muligt serverer indhold, der passer til MIG. Man forstår i princippet mekanismen med personliggjort indhold, men det er kompliceret at forstå, hvad der præcist sker i motorrummet og hvilken betydning det har kommercielt.

Undervisningsmateriale

Medierådet og Center for Digital Pædagogik har på baggrund af indsigter og aktiviteter fra ungeseminar om algoritmers betydning udviklet et undervisningsmateriale til 7.-9.klasse. Materialet indeholder øvelser med viden, dilemmaer og holdninger, der lægger op til diskussion i klassen.

Undervisningsmateriale

Det er meget vigtigt, når vi taler om digital dannelse, og når vi taler om at skabe en bedre, tryggere og sikrere digital verden for børn og unge, at vi lytter til dem. 

Miriam Michaelsen, Medierådets forperson