Onlineindhold til de yngste

Vejledning Mediebrug og trivsel Dagtilbud
Foto: Jan Klint

Digitale medier spiller en stor rolle i samfundet og i hverdagen for børn, unge og voksne. Det er vigtigt ikke kun at se på tidsbrug, men også på kvaliteten af digitalt indhold, sammenhænge og relationer for børnene.

  • Indhold er det, som barnet ser, lytter til og leger med på fx en tablet. Indholdet skal passe til barnets alder og modenhed. Desuden skal indholdet også gerne stimulere til kreativitet, fantasi og leg, fx via apps der giver barnet mulighed for at lege med tegning, billeder eller bevægelse.
  • Sammenhænge betyder, hvordan og til hvad teknologien bruges, fx kan der være tale om at se film sammen eller bestille billetter til toget.
  • Relation henviser fx til den fælles oplevelse, man kan have sammen i familie, når man tager billeder og taler om dem, eller fx hvis far og datter har videoopkald med bedsteforældre.

Småbørns interesser

Onlineindhold kan for de yngste (1-3 år) handle om dyr, former og farver, musik og bevægelse, maskiner og animerede figurer. Og for de ældste (4-6 år) kan det desuden også handle om at lære om tal og bogstaver og bygge ting. Interesserne afspejler sig ikke kun i onlineindhold, men også i indholdet i pegebøger og billedbøger, legetøj, det de oplever på turen til og fra dagtilbud eller noget helt femte.

Børnene tager deres første skridt i livet og verden både bogstaveligt og i overført betydning. Der opleves, undersøges og afprøves, og interesser består og nye kommer til. Og børnene vil gerne være sammen med deres forældre om at lege og gå på opdagelse. 

Vurdering af onlineindhold

Forældre oplever, at det bliver sværere at finde godt digitalt indhold, jo ældre barnet bliver.

I Medierådets undersøgelse (’Småbørns brug af digitale medier’, 2021) fortæller otte ud af ti forældre, at det har været svært at vurdere indhold til deres barn. Flere nævner fx uforudsigelighed og reklamer i diverse apps, som noget der gør det vanskeligt at vurdere digitalt indhold til børn. Nogle forældre udfordres af, at de oplever, at en vurdering kræver, at de selv spiller spillet eller ser videoen, før barnet kan bruge det/den.

Fordi YouTubes algoritme tit går fra småbørnsvenligt til meget voksent.
Mor til 1-årig

Mange gratis spil/videoer er med reklamer, som man ikke har nogen kontrol over, hvad indeholder.
Mor til 5-årig

Uden at have spillet det selv, er det svært at vide, hvad der sker.
Far til 4-årig

Hvis jeg har lidt travlt med andet, og hun vil ‘lege’ med iPad.
Mor til 6-årig

Når jeg ikke kender det i forvejen, fordi jeg helst vil vælge noget, jeg har læst om eller fået anbefalet.
Mor til 4-årig

I forældreguiden er der overvejelser til at vælge og bruge apps, spil og film. De er også samlet her og kan være en god indgang til at tale med forældre om valg af onlineindhold:

Overvejelser til valg af apps, spil og film

  • Passer indholdet til dit barns alder og modenhed? Er der adgang til indhold, som du ikke vil udsætte dit barn for? Læs mere om alder og indhold nedenfor.
  • Stimulerer indholdet til kreativitet, fantasi og leg?
  • Giver indholdet mulighed for at dit barn lærer nyt fx gennem genkendelse af lyd, billeder, bogstaver og tal?
  • Fremmer indholdet værdier som venskab og respekt?
  • Hvilke data indsamler appen på dit barn? Læs mere i afsnittet ’Dataindsamling’.
  • Kan man købe noget i spillet? Hvis dit barn gerne må købe noget i spillet, hvordan gør I så det?
  • Prøv de forskellige apps og spil, inden barnet bruger dem.

Overvejelser til brug af apps, spil og film

  • Se og tal om film, videoer, spil og apps sammen med dit barn for at forholde dig til og støtte dit barns brug af digitale medier.
  • Spørg fx til, hvad der sker i filmen/spillet? Er det noget, vi kan prøve at gøre sammen? Følg med i dit barns reaktioner på indholdet, også efter skærmen er slukket.
  • Vær åben om, at der kan ske dårlige ting online, og at dit barn kan komme til dig med spørgsmål og oplevelser uden at komme i problemer.
  • Vær tilgængelig, hvis dit barn selv slapper af med en film eller et spil, I har valgt sammen.
  • Der findes forældreindstillinger med forskellige funktioner på fx mobil, tablet, spilkonsoller og computer. De kan bruges til at sætte rammer for barnets muligheder i forhold til fx køb og brug af spil eller blokere for adgang til hjemmesider. Tal med dit barn om at hvis du bruger forældreindstillinger.

Tip

Brug fx billedet med sofahygge til at åbne samtalen.

Hverdagsillustrationer og andre materialer

Aldersmærker på apps, film og spil

Der er stor forskel på, hvad børn kan se og forstå afhængigt af alder og udvikling. Du har måske set, at mange apps, film og spil har aldersmærker.

Der kan være forskellige aldersmærker på de samme apps. Det afhænger af, hvor man køber dem, fx i Google Play eller App Store.

Tip til forældre om appkøb

Inden du køber eller downloader en app, kan du læse om, hvad din foretrukne app-butik oplyser om alder.

Film og alder

Film, som vises i danske biografer, er aldersvurderet hos Medierådet for Børn og Unge. Film kan få et af de fire mærker A (for alle), 7, 11 eller 15 år, som oplyser om en film kan være skadelig for yngre seere. Danske tv- og streamingtjenester mærker deres indhold med samme mærker, mens udenlandske streamingtjenester ofte har deres egne aldersmærkninger.

Spil og alder

På de fleste computer- og konsolspil finder du PEGI’s aldersmærker, som er 3, 7, 12, 16 eller 18 år. Der er også mærker, der viser, om spillet indeholder fx vold, bandeord eller pengespil. Mærkerne beskriver ikke sværhedsgrad.

Tips til forældre

  • Aldersmærker er typisk vejledende, og du skal derfor altid forholde dig til dit barns behov.
  • Tal fx med forældre til jævnaldrende børn om spillet.
  • For at få et indtryk af et spils indhold og niveau kan du også se gameplay-videoer med spillet på fx YouTube.
  • Hvis du ønsker, at dit barn skal se indhold, der er udvalgt til børn i Danmark mellem 1 og 6 år, anbefales DR’s Minisjang (1-3 år) og Ramasjang (4-8 år), og på Børnebiffen.dk kan du finde 400 kortfilm udvalgt af Filminstituttet til børn i alderen 3-7 år.