Dit barns digitale liv

Forældremøder Mediebrug og trivsel Sociale medier Gaming Indskoling Mellemtrin Under 30 minutter

CL-metoden engagerer forældrene til at forholde sig til adfærd, forbrug og sociale medier.

Formål

Denne øvelse har fokus på det digitale liv blandt klassens børn. Øvelsen anvender CL-metoden (”Cooperativ Learning”), så alle forældre engageres og forholder sig til forskellige spørgsmål, der primært taler ind i børnenes digitale liv og deres aktiviteter på nettet. Der er mulighed for at arbejde med tre forskellige tematikker: Adfærd & oplevelser, forbrug og spil & sociale medier.

Fremgangsmåde

Hver forælder får udleveret et spørgsmål. Alle skal herefter finde en ”makker”, hilse på hinanden og eventuelt fortælle, hvem de er forældre til i klassen. Herefter stiller forældrene i de forskellige makkerpar på skift det spørgsmål til hinanden, som står på deres kort. Når begge forældre har svaret på den andens spørgsmål, bytter de kort og finder en ny makker.

Spørgsmålene er udformet på en sådan måde, at de giver anledning til udveksling af erfaringer, tanker og gode ideer til børnenes digitale aktiviteter. Lad denne del af øvelsen vare i 3-5 minutter.

Du kan fokusere på et af nedenstående temaer eller vælge at blande spørgsmål fra alle tre kategorier.

Adfærd og oplevelser på nettet 

  1. Hvor mange børn i klassen tror du har haft negative oplevelser på nettet? 
  2. Har dit barn haft negative oplevelser i forbindelse med sine digitale aktiviteter på nettet?
  3. Hvilke digitale oplevelser har du haft med dit barn?
  4. Hvad kan du bedst lide at lave sammen med dit barn online?
  5. Hvilke bekymringer har du i forbindelse med dit barns aktiviteter på nettet?
  6. Ved du, om dit barn kommunikerer via sms eller andre beskedfunktioner med sine klassekammerater?
  7. Hvilke retningslinjer ville du ønske dig, at vi forældre kunne blive enige om i forhold til børnenes digitale liv? 
  8. Hvilke aftaler har du lavet med dit barn i forhold til hans/hendes digitale aktiviteter?
  9. Ringer eller sender du beskeder til dit barn, mens det er i skole?
  10. Har dit barn prøvet at blive holdt udenfor på nettet?

Forbrug (tid og aktiviteter)

  1. Hvor mange timer tilbringer dit barn på digitale enheder om dagen?
  2. Hvor mange timer tilbringer dit barn på digitale enheder om ugen?
  3. Har I faste regler for, hvor mange timer dit barn må bruge nettet?
  4. Hvor mange timer må dit barn bruge på digitale aktiviteter pr. uge?
  5. Hvor mange timer tilbringer du dagligt med en skærm?
  6. Hvad tror du, børnene i klassen bruger deres mobiltelefoner mest til?
  7. Hvor mange børn i klassen tror du, har egen mobiltelefon? 
  8. Hvad bruger dit barn mest sin mobiltelefon/tablet/computer til?
  9. Hvilke aktiviteter på nettet tror du, pigerne foretrækker?
  10. Hvilke aktiviteter på nettet tror du, drengene foretrækker?

Spil og sociale medier

  1. Er dit barn aktiv på sociale medier som Facebook, Instagram, Snapchat eller lign?
  2. Hvordan er dit barn aktiv på sociale medier som Facebook, Instagram, Snapchat eller lignende?
  3. Lægger du billeder op på de sociale medier af dit barn og hvorfor/hvorfor ikke?
  4. Hvilke fordele ser du ved selv at være aktiv på de sociale medier?
  5. Hvilke fordele ser du, ved at dit barn er aktiv på de sociale medier?
  6. Hvad kan dit barn bedst lide at se på YouTube?
  7. Hvilke spil på nettet spiller dit barn?
  8. Hvilke problemer ser du i, at dit barn spiller på nettet?
  9. Hvilke styrker har det, at dit barn spiller på nettet?
  10. Hvad lærer dit barn af at spille på nettet?

Når alle forældrene har sat sig igen, vil det være en god ide ved håndsoprækning at finde svaret på følgende to spørgsmål: 

  1. Hvor mange børn i klassen har deres egen mobiltelefon? 
  2. Hvor mange børn i klassen har haft negative oplevelser på nettet og hvilke? 

Lad derefter øvelsen være afsæt for en samtale blandt forældrene om, hvilke fordele de ser ved børnenes digitale aktiviteter, og hvilke farer de oplever. 

Info om øvelsen

Emner
Adfærd & oplevelser
Forbrug
Spil & sociale medier

Tid
15 minutter

Målgruppe
Forældremødet uden børn

En del af projektet

Digital genial

En online-værktøjskasse til at styrke den digitale dialog på forældremødet i indskoling og på mellemtrin.

Andre værktøjer til forældremøder

Vis flere